Om mig

Min bakgrund

Jag växte upp i Västerfärnebo som äldst av fyra syskon. Gården hade tolv kor och lite skog och en dragig stuga med utedass. Mor Aina och far Sören, engagerade i nykterhetsrörelsen, var samhällsengagerade, diskuterade gärna och motiverade oss att läsa vidare.

Efter studier i Sala och Stockholm har jag arbetat som socionom och folkhälsovetare, en period som socialsekreterare och därefter tjugofem år med hälsofrågor inom Region Västmanland samt Nätverket Hälsofrämjande Hälso- och sjukvård.


Efter tjugofem år i Karbenning och fyra vuxna barn bor jag sedan 2013 med hustru Mari i Sala. Skrivande har följt mig. I alla våra boenden har jag försökt få till en hörna, en skrubb, för mitt skrivande, även om det inte varit skönlitterärt. Det gjorde att jag bland annat hade uppdrag många år som redaktör för en tidskrift om hälsa.


Efter avslutat yrkesliv och en skrivarkurs i födelsedagspresent blev det en berättelse rotad i 1700-talets hembygd. Jag har ett starkt intresse för hur lokala livsvillkor förhåller sig till villkor i omvärlden. I dag handlar det mycket om demokratifrågor, humanism, mänskliga rättigheter och klimatfrågor.

Folkmusiktrion Trolska, bestående av Olle Westin, Maja Neverland och Mats Hellstrand

Frågor och svar

Hur länge har du planerat och skrivit på trilogin?

Jag började hösten 2019, efter att jag fått en skrivarkurs i 70-årspresent.

Har du skrivit skönlitterärt tidigare?

Nej, det har jag inte, men skrivit mycket har jag alltid gjort, delvis som artiklar om hälsa.

Hur gjorde du för att lära dig skriva skönlitterärt?

Jag har gått skrivarkurser. Dessutom har jag anlitat en mentor, en lektör, som följt mig hela vägen, gett synpunkter på mina texter, råd kring världsbygge, kring gestaltning, berättarperspektiv, intrig och mycket annat.

Hur har arbetsprocessen sett ut?

För mig är det viktigt att få fram ett synopsis att utgå ifrån, en ram med de stora dragen och där de dokumentära händelserna arbetas in i förloppet. I synopsis behöver jag se vilka som är huvudkaraktärer, protagonister och antagonister, och ungefär hur de är tänkta att utvecklas.

Hur ser dina skrivardagar ut?

Jag brukar ägna förmiddagarna åt skrivandet. Det innebär ungefär lika stora delar inläsning/research och konkret skrivande. Några dagar i veckan tar jag entimmes promenader då jag lyssnar på någon pod som stimulerar skrivandet.

Vad är roligast?

Det som är roligt är när jag tycker mig komma in i, leva mig in i Ylva och hennes värld.

Vad har varit mest utmanande?

Det kräver mycket faktakontroll att få de konkreta detaljerna för den epoken rätt. Hur arbetade en skomakare vid denna tid? När man stickade, hur var stickorna tillverkade? Och allt annat.